van 2016 naar 2017,
de online trends

Meedoen of afhaken! Google Mobile First Index

Een grote ontwikkeling binnen Google is de Mobile First Indexering, dit betekent dat Google tijdens het indexeren de mobiele versie van een website zal verkiezen boven de desktop versie.

"Meedoen of afhaken!"

Gary Illyes, webmaster trends bij Google Zwitserland, tijdens Pubcon 2016

Voor bedrijven houdt dit in dat ze steeds meer moeten gaan nadenken over een mobiele versie van hun website. Zeker wanneer ze willen blijven scoren in Google. De Mobile First Index is in 2016 uitgebreid getest, de verwachting is dan ook dat dit begin 2017 daadwerkelijk zal worden doorgevoerd.

Let’s talk about smartphones

Op straat, in een restaurant, wachtend bij een bushokje of in een café, overal zie je mensen met een smartphone in zijn of haar handen. Wie kent het beeld niet?! De zakelijke markt speelt hier eigenhandig op in. 2016 was het omslag jaar van desktop naar mobiel en tablet. Waar 2016 een grote start maakte in het concept; mobile first, zal dit in 2017 alleen maar verder worden uitgebreid. Uit onderzoek door Statcounter blijkt dat in oktober vorig jaar voor het eerst meer websites werden bezocht vanaf een mobiel apparaat dan vanuit de desktop.

48,7% t.o.v. 51,3% mobiel en tablets!

In de ontwikkeling van websites zal de mobiele weergave het uitgangspunt gaan worden. Bedrijven moeten dus rekening gaan houden met de optimale beleving van hun website op een klein scherm. Hierin zal de responsiveness van de website/app dus steeds meer de aandacht vragen.

Sociale media automatisch regelen

Het marketing aandeel op sociale media is in 2016 ook enorm gegroeid. Dit jaar zal blijken dat 2016 slechts het begin was. In 2017 zal marketing binnen de sociale media een steeds groter wordend aandeel krijgen. Handmatigheid zal meer en meer een tijdrovende klus gaan worden. Dit dwingt ondernemingen om meer te gaan nadenken over het automatiseren van dit proces. Advertising- en conversiestrategieën zullen geautomatiseerd gaan worden met continu verbeterde tools. De ontwikkelingen van deze tools gaan hard. Ontwikkelingen waarin Qlic niet achter is gebleven. Een recent voorbeeld van een door ons ontwikkelde media automatiseringstool is die van Ratering Isolaties. Door middel van een maatwerk tool worden afgeronde projecten automatisch op facebook geplaats, wanneer er foto's van het project beschikbaar zijn zal de post op facebook worden aangevuld.

Ook zie je dat meer bedrijven haar servicekant gaan uitbreiden binnen de sociale media. De toevoegingen van rechtstreeks contact via WhatsApp, live chats in de Messenger van Facebook en het zichtbaar maken van beelden via Instagram zijn ontwikkelingen die al zijn intrede hebben gedaan binnen de zakelijke markt.

2017 lijkt een jaar te worden waarin sociale media steeds meer geprofessionaliseerd zal gaan worden en gaat wortelen in de zakelijke markt.


Bron: buzzcapture

Video’s, vlogs en dan het liefst live.

Een onoverkomelijke ontwikkeling die geen bedrijf mag missen is het opkomen van video’s en het maken van vlogs. Het delen van video content wat niet van te voren is geregisseerd, is een regelrechte hit. Media als Facebook, Intragram en Snapchat zijn momenteel volop bezig met het optimaliseren van de live functie. Ook zie je dat de ontwikkelingen voor 360 graden video’s en virtual reality in volle gang zijn. Bezoekers vragen om optimale beleving, een vraagstuk waar bedrijven in 2017 nog meer in tegemoet moeten gaan komen. Een trend die zich ook door zal ontwikkelingen in de manier van adverteren. Facebook biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om via Facebook business videoadvertenties te verspreiden.

Van klikken naar vegen en van scrollen naar scrollytelling

Een trend die wij als Qlic op de voet volgen is een nieuwe manier van bezoekers om door een website te gaan. Bezoekers klikken minder en vegen meer. Bedrijven zullen hier op in gaan spelen door hun websites te laten optimaliseren in de nieuwe wijze. Ook zie je dat scrollen verder zal worden uitgebreid. Bezoekers willen niet meer klikken voor een nieuwe pagina, of verder klikken in een venster. De markt speelt hier op in door middel van scrollytelling. Een visueel verhaal wat al scrollend doorgelezen wordt. Wat hierin veelzeggend blijkt, is dat de meest recente winnaar van een internationale competitie voor de beste online infographic deze heeft gewonnen met scrollytelling.

Minder content, meer kwaliteit

Het afgelopen jaar werd het steeds meer duidelijk dat de bezoeker duidelijk aangeeft waar de behoefte ligt. Bezoekers van je website willen geen ellenlange stukken tekst lezen, de focus is gericht op snelheid. Snel screenen, bepalen of de pagina geschikte informatie bevat en aan de hand van dit oordeel handelen. Hierin hebben we ervaren dat er steeds minder tekst wordt aangeleverd, echter is de inhoud sterk in kwaliteit toegenomen. Google speelt hierin een grote rol. Dit heeft alles te maken met SEO en het indexeren. Geen aanvulling voor je bezoeker, is lager scoren binnen de Google zoekresultaten.

Deze trend zet zich door in de sociale media. In 2017 wordt er minder gepost, minder content geplaatst en wanneer bedrijven iets posten is hier meer over nagedacht en is het van betere kwaliteit. Naar alle waarschijnlijkheid zal de content op websites dit jaar weer gaan toenemen, bedrijven willen informatie blijven delen. Echter zal dit in kwaliteit een stuk beter zijn dan voorheen.

De online bedrijfscultuur blijft marktaandelen veroveren

Één van de meest belangrijke ontwikkelingen in dit jaar is misschien wel de ontwikkelingen in de cultuur van traditionele bedrijven. Deze organisaties zullen dit jaar nog meer worden geconfronteerd met het succes van online bedrijfsculturen. Vastgeroeste ideeën gaan het verliezen van de snelheid waarmee succesvolle nieuwe bedrijfsculturen communiceren, experimenten uitvoeren en de ROI (return on investment) van iedere investering overzichtelijk maken. Bedrijfsprocessen worden nog meer geautomatiseerd en bedrijven zijn in staat om met minder personeel hetzelfde resultaat of zelfs meer te boeken.

Het lijkt een jaar te worden waarin we niet meer om automatisering heen kunnen, traditionele structuren zullen plaats gaan maken voor nieuwe werkculturen. Online bedrijfsculturen zullen zich doorontwikkelingen en de vraag naar maatwerk zal blijven toenemen. Sociale media is niet meer weg te denken in de zakelijke markt en bedrijven zullen rekening moeten gaan houden met de Mobile First Index van Google. Een hoop positieve ontwikkelingen waarin we een hoop bedrijven zullen gaan adviseren en begeleiden.

Mochten er vragen zijn of ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor je organisatie, neem dan gerust contact met ons op. De koffie staat klaar en we nemen graag de tijd om je te woord te staan.

 

Sharyssa Menzen
Qlic

Terug naar overzicht