In 7 stappen een Facebookstrategie

Een succesvolle facebook pagina wil bij vele bedrijven nog niet echt lukken. Vaak komt dit doordat deze bedrijven geen Facebookstrategie hebben opgesteld. In een Facebookstrategie bepaal je kort gezegd wat het doel van de Facebook bedrijfspagina is en hoe je deze doelstelling(en) kunt realiseren. \

In deze blog staan 7 stappen die je moet zetten voor het opstellen van een Facebookstrategie. Daarnaast zullen we je vertellen waarom Facebook een geschikt social media kanaal is om in te zetten als marketingtool.

Waarom Facebook als marketingtool?

Een Facebook likepagina/bedrijfspagina biedt je de mogelijkheid om te zorgen voor klantenbinding. Door regelmatig Facebookberichten te plaatsen, kun je bij je volgers zorgen voor het herhalingseffect. Daarnaast kun je door middel van de berichten die je plaatst de betrouwbaarheid en de loyaliteit opbouwen en kun je relaties versterken.

Facebook is momenteel het op één na populairste social media netwerk van Nederland.

10,4 Miljoen Nederlanders maken gebruik van Facebook, waarvan 7,5 miljoen hier dagelijks gebruik van maakt. WhatsApp staat momenteel aan kop met 10,9 Nederlandse gebruikers, waarvan 7,8 miljoen dit kanaal dagelijks gebruikt.

Een Facebookstrategie in 7 stappen

1. Bepaal je doelgroep

De eerste en logische stap die je moet zetten is het bepalen van je (Facebook)doelgroep. Zodra je dit voor jezelf hebt opgesteld, kun je je Facebookberichten hierop afstemmen.

2. Bepaal je Facebookdoelstelling(en)

Breng voor jezelf de doelstelling(en) in kaart: Wat wil je precies bereiken met Facebook? Een Facebookdoelstelling varieert sterk per organisatie. Zo wil het ene bedrijf naamsbekendheid creëren en het andere bedrijf wil inzage krijgen op de wensen en behoeften van de doelgroep. Het is dus belangrijk dat er duidelijk opgesteld wordt wat precies het doel van je Facebookpagina is.

3. Promoot je Facebookpagina via bestaande kanalen

Om je doelgroep te kunnen bereiken en om je Facebook bedrijfspagina te promoten onder deze doelgroep, kun je gebruik maken van je huidige marketingkanalen. Zo kun je de Facebook pagina promoten via nieuwsbrieven, het logo van Facebook op de website vermelden, etc. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om tegen betaling te gaan adverteren door middel van Facebookadvertenties.

4. Onderzoek de behoefte van je doelgroep

Het is belangrijk om te weten wat de behoefte van je doelgroep is. Op deze manier kun je hierop in spelen door informatie te delen die voor de doelgroep meerwaarde heeft. Stel voor jezelf de vraag: Wat is het probleem dat mijn bedrijf oplost voor de doelgroep?

5. Speel in op de behoeftes van je doelgroep

Zodra je weet wat de behoefte(s) van je doelgroep is, kun je berichten gaan plaatsen die hierop inspelen. Je Facebookberichten moeten dus inspelen op de interesses van je doelgroep én je doelstelling behalen.

6. Zorg voor interactie

Op Facebook is het belangrijk om te zorgen voor interactie. Naast het feit dat een bericht met een goede interactie de ontvangers meer aan zal spreken, is het zo dat je door middel van likes, reacties, retweets, etc. zorgt voor een groter bereik. Een bericht waarin je je volgers een vraag stelt zal zorgen voor meer interactie. Op deze manier nodig je ze uit om op je bericht te reageren.

Daarnaast zorgt interactie voor een betere online vindbaarheid van je website. Google indexeert namelijk niet alleen je website, maar ook de mate van interactie op je berichten op andere kanalen, zoals social media. Interactie op je social media berichten hebben dus een positieve invloed op de scoren van je website in Google.

7. Zet Facebookberichten om in actie

Een contentmarketingstrategie die aansluit op de behoeftes en interesses van de doelgroep is belangrijk om Facebook met succes als marketingtool in te zetten. Bij de contentmarketingstrategie kun je het AIDA-model toepassen (zie afbeelding). Hierbij is het van belang dat je door middel van contentmarketing met je Facebookbericht de aandacht van de doelgroep trekt (Attention), gevolgd door interesse (Interest), verlangen/beslissen (Desire) en vervolgens door actie (Action).

Facebook is dus hét social media kanaal waarbij je kunt zorgen voor klantenbinding en het uitstralen van transparantie. Daarnaast is Facebook een geschikt social media kanaal waarbij je een groot bereik kunt creëren.

Een betere online vindbaarheid dankzij Facebook

Social media netwerken zijn een ideale manier om de online vindbaarheid van je onderneming te verbeteren. Interactie is hierbij essentieel. Wil je naast je social media kanalen ook op andere manieren zorgen voor een hogere indexatie in Google en/of in andere zoekmachines? Wij helpen je graag om een betere online vindbaarheid voor je website realiseren!

Benieuwd naar de mogelijkheden bij Qlic? Vul ons contactformulier in of stuur ons je projectbriefing en dan nemen we graag contact met je op om de mogelijkheden te bespreken. Je kunt natuurlijk altijd langskomen op ons kantoor in Groningen, de koffie staat klaar en er is altijd wel iemand die je wegwijs kan maken in de verschillende mogelijkheden. Voorbeelden van ons werk? Die vind je hier.

 

Qlic

Terug naar overzicht