Een nieuwe website, en nu?!?

Natuurlijk is het zo dat een website vooral persoonlijk is en over een persoonlijke voorkeur kan niemand iets op of aan te merken hebben. Maar toch merken wij dat veel mensen die een aanvraag bij ons doen voor een nieuwe site zelf eigenlijk nog geen voorstelling hebben. Dit is op zich niet erg, want wij gaan graag in een persoonlijk gesprek met iemand op zoek naar een geschikte layout en de juiste functionaliteiten. Maar hoe kunt u zich nu al goed voorbereiden op zo’n gesprek?

Doel

Waarom wil ik een (nieuwe) website? Wat moet het doel zijn van mijn website? Wilt u slechts informeren over wat u doet of wat uw bedrijf doet of ziet u een gat in de markt en wilt u juist dat via de nieuwe site klanten betalingen kunnen doen of producten kunnen bestellen?

Dit gaat er om wat u met de site wilt bereiken. En natuurlijk gaat het dan niet alleen om het uiterlijk van de site maar ook om de te kiezen techniek waarin de site opgebouwd moet worden. Wanneer deze zaken voor u zelf helder zijn, krijgt u ook een website die goed aansluit bij wat u voor ogen heeft.

Ook belangrijk hierin is dat u rekening houdt met een eventueel veranderend doel. Heeft u ergens al een plan om uw website meertalig te maken? Wilt u zich op meerdere vlakken gaan aanbieden binnen nu en 5 jaar? Of denkt u erover om bijvoorbeeld een Youtube kanaal te beginnen in de toekomst? Al deze wensen of dromen kunt u mee nemen in een gesprek zodat de website zo schaalbaar mogelijk kan blijven. U kunt dan groeien op wat voor manier dan ook en uw website kan dan makkelijker mee groeien.

Actie

Ongetwijfeld heeft u websites die u op wat voor manier dan ook aanspreken. Dit kan zijn door een mooie achtergrond, de manier waarop de tekst is opgemaakt, een mooie slider ergens op de pagina of een leuke gadget in de website. Dit zijn allemaal dingen die mee genomen kunnen worden met de bouw van een nieuwe website. Ga dus eens op zoek naar websites die u aanspreken op wat voor manier dan ook. Een goede designer/site bouwer kan van bijna al deze zaken een combinatie maken om tot een geheel te komen wat u aanspreekt.

Verder is het belangrijk om te bedenken welke onderdelen u op de site wilt laten terug komen. Welke pagina’s moeten er in het menu komen te staan? Moeten er submenu’s in komen en op welke manier moeten deze reageren? Moet de website 100% mobiel toegankelijk zijn zonder in en uitzoomen (responsive) of is het slechts belangrijk dat de pagina weergegeven wordt op een mobiel apparaat? Moet het een heus animatie spektakel worden of moet het juist rust en professionaliteit uitstralen? Door goed na te denken over de site en door alvast een ruwe schets op te stellen komt u niet voor verrassingen te staan en kan een goede en realistische prijs gemaakt worden voor uw website.

Uiteraard moeten uw logo en uw bedrijfskleuren ook terug komen in de site. Kleine dingen als kleurcodes, een logo in hoge resolutie, foto’s van hoge kwaliteit en een eventuele bedrijfsslogan heeft u waarschijnlijk wel ergens opgeslagen maar het makkelijkste is om deze allemaal direct aan te leveren. Zo kan er een ontwerp gemaakt worden wat al veel persoonlijker is en waar u waarschijnlijk ook al direct meer een ‘qlic’ mee voelt. Als kleuren namelijk net niet helemaal overeen komen op de website zoals u ze hanteert in uw reclame uitingen, zult u waarschijnlijk een minder goed gevoel over het design hebben. Dit soort dingen zijn voor u misschien een half uur werk en een paar telefoontjes, maar het kan een tijdsbesparing van een hele dag tot gevolg hebben.

En natuurlijk is het belangrijk om in een vrijblijvend gesprek van gedachten te wisselen over dit alles. In zulke gesprekken komen zaken waar u misschien nog niet direct bij stil stond ook ter sprake en kan samen met u gekeken worden wat de technische mogelijkheden en onmogelijkheden van uw wensen en eisen zijn. Alles is natuurlijk mogelijk, maar soms is aan een bepaalde wens zoveel programmeerwerk gekoppeld dat er beter gezocht kan worden naar een alternatief, zodat de kosten beheersbaar blijven en u toch krijgt wat u graag wilt.

Nieuwsgierig geworden naar zo’n gesprek en om eens te sparren met ons? Neem contact met ons op om samen naar de mogelijkheden te kijken!

 

Kristiaan Krol
Qlic

Terug naar overzicht